Što trebam znati o…?
1.1 ….plesu općenito
Ples postoji od pamtivijeka. Najranija dokumentacija o plesu nalazi se na pećinskim crtežima.
Postanak plesa dovodi se katkada u vezu s ritmičkim kretnjama pri radu.Postoji i mišljenje da je ples
prirođena ljudska aktivnost uvjetovana da se pokretima utroši višak energije.
U društvenom životu neciviliziranih naroda plesom se označavao svaki važniji događaj.Vjerovalo se da
magična moć plesa može izazvati kišu, smiriti vulkan ili rastjerati oluju, odagnati bolest ili smrt, osigurati
dobar lov, pobjedu u ratu itd.
Najveće značenje plesu, u starome vijeku, pridavali su Grci.Kod njih je ples bio u tijesnoj vezi sa općim
shvačanjem čovjeka i života i sa poštivanjem tijelesne ljepote.
Kod Rimljana ples je uglavnom postojao kao disciplina u odgoju djece iz privilegiranog staleža.
Mnogo kasnije u srednjem vijeku u gradovima se usporedo sa snažnom cehovskom organizacijom razvilo
niz staleških plesova (ples dimnjačara, mlinara, mornara).
Poslije Francuske revolucije napuštaju se dostojanstveni i komplicirani dvorski plesovi.Zamjenjuju ih vedriji
i jednostavniji plesovi u paru koji su pristupačniji širim građanskim slojevima (bečki valcer, polka).
Mnogi društveni plesovi potječu sa Američkog kontinenta. Oko 1890. iz Amerike se prenosi ples Boston, a
oko 1911. Tango.
Poslije prvog svjetskog rata prenose se plesovi crnačkog podrijetla: Foxtrot, Blues, Rumba, Swing,
Charleston, a nešto kasnije: Samba, Rock’n’Roll, Cha-cha, Boogie-Woogie, Twist itd.
U današnje vrijeme društveni ples je poprimio široke razmjere. Osim kao oblik zabave i rekreacije, neki
društveni plesovi dobili su športski karakter (športski plesovi).
Društvenih plesova ima mnogo. U Standardne plesove ubrajamo: Engleski valcer, Bečki valcer, Slowfox,
Foxtrot, Quickstep, Tango. Latinsko-američki društveni plesovi su: Samba, Cha-Cha, Rumba, Jive,
Lambada, Calipso, Mambo, Bossa Nova, Bolero, Merenge, Pachanga, Soca Dance, i još ih nismo sve
nabrojali. Društveni plesovi su i Passo Doble, Rock’n’Roll, Swing, Twist, Disco-fox, Disco, Boogie-Woogie,
Charlston, Blues, Polka. Slijedeći plesovi su nešto rijeđi: Boston, One step, Lambethwalk, Shimmy, Black-
Bottom, Jitterbug, Memphis, Sirtaki, La Bamba, La Bostela, Letkiss, Hully Gully itd. Društveni plesovi su i
Macarena i Tici-Tici-Tac (ljetni plesni hitovi). Dakle ima ih puno a i novi se izmišljaju svake godine.




1.2 ….plesnom bontonu
Osim plesnih figura potrebno je znati i plesni bonton. Time vam se pruža prilika da ostavite što bolji dojam
ili… nešto više.
Kako se treba ponašati na plesnoj zabavi?
U pravilu, muška osoba poziva žensku osobu na ples:
” Gospođice, (gospođo ili mlada damo) molim Vas za ovaj ples.”
ili ” Gospođice, (gospođo ili mlada damo) jeste li raspoloženi za ovaj ples ?”
ili ” Gospođice, (gospođo ili mlada damo) jeste li slobodni za ovaj ples ?”
To nisu sve varijante. Maštoviti će sigurno izmisliti nešto originalnije. Bitno da je pristojno i neutralno.
Ženska osoba na poziv može odgovoriti pozitivno ili negativno.
U slučaju pozitivnog odgovora nije dovoljno da se samo nasmješi i kimne glavom. Trebala bi odgovoriti:
” Vrlo rado. “
ili ” Super, baš mi se pleše. “
Može i drugačije.Bitno da djeluje pozitivno i vedro.
Ukoliko ženska osoba ne želi prihvatiti poziv, može uputiti slijedeće riječi:
” Najljepša Vam hvala ,ali ovaj ples ne želim plesati. ” ili
” Hvala na pozivu, ali ova glazba mi ne odgovara.” ili
” Hvala lijepa nisam raspoložena.”
Može i drugačije.Samo je bitno da muška osoba ne bude povrijeđena zbog izraza lica kojim su popračene te
riječi.
U tom slučaju smatra se nepristojno da ženska osoba na istu pjesmu prihvati poziv drugog muškarca.
U slučaju da se ženska osoba već ranije dogovorila sa svojim prijateljem ili kolegom, odgovor može biti:
” Hvala, ovaj ples sam već obećala “
Kako bi muškarac trebao prihvati negativan odgovor?
Nije preporučljivo da samo pogne glavu i ode, već može odgovoriti: ” Hvala ,možda drugi puta “
Pri tome je važno da odgovor djeluje pozitivno.
Sada smo opisali situaciju odbijanja, tzv. ” košarica”. To su vrlo rijetki slučajevi a i pravi muškarci mogu i to
podnjeti.
Dakle, što nakon njenog pozitivnog odgovora ?
Prihvati li ženska osoba poziv, muška osoba pruži svoju desnu ruku a ona svoju lijevu ruku položi na
njegovu.Tako muška osoba (plesač) vodi žensku osobu (plesačicu) na plesni podij. Na mjestu gdje mu se čini
zgodno zaplesati, (nema gužve), plesač stane, okrenu se jedan prema drugome i zauzmu početno držanje.
Ako se pleše na laganu muziku, može se (nije obavezno) započeti i razgovor – lagan, veseo i zabavan.
Ukoliko plesni par završi sa plesom, plesač odvede plesačicu na njeno mjesto i može joj uputiti par lijepih
riječi kao što su:
” Hvala Vam za ovaj ples. ” ili
” Bilo mi je ugodno plesati sa Vama. ” itd.
A evo kako bi ženska osoba trebala birati za ples:
” Želite li ovaj ples odplesati samnom ?”
” Jeste li raspoloženi za ovaj ples ?”
Naravno da muška osoba odgovori samo pozitivno i suzdržano ali vedro : ” Vrlo rado “.
Niti jedna dama ne bi smjela doživjeti negativan odgovor (jer, tko može odoljeti ženskom biću?).
Nakon odgovora muška osoba pruži ženskoj osobi desnu ruku i odvede je na plesni podij kako je već ranije
opisano.
Na kraju plesa, plesač vodi plesačicu na njeno mjesto i zahvali se na već poznati način.
U knjigama bontona piše da plesanje sa partnerom istog spola nije pristojno.
Toliko o pravilima lijepog ponašanja u plesu. Neće biti od viška da neka pravila lijepog ponašanja iz života
primjenite u plesu.



3 …opće poznatim plesnim izrazima
Svaka djelatnost ima jedinstvene riječi kojima se ljudi sporazumjevaju bez mnogo objašnjavanja. I u ovoj
knjizi su zastupljeni pojedini izrazi i fraze. Nazivi su jednostavni i razumljivi.
Plesni izrazi upotrebljeni u ovoj knjizi jesu:
Upotrebljene su i kratice, za desnu stranu “D”, a za lijevu “L”. Kratica “S” odnosi se na riječ “sporo” a “B” na
riječ “brzo”.
“Korak” je izraz koji upotrebljavamo kad prenosimo težinu s jedne noge na drugu. “Tap” upotrebljavamo kad
ne prenosimo težinu na nogu koju pomičemo. Ostale izrazi objašnjeni su prema slici….
Upotrebljeni su i izrazi koji označavaju količinu okreta “1/4 kruga” ili “1/2 kruga”. Na primjer “okret u D za
1/2 kruga” znači da na kraju koraka trebamo biti okrenuti u desno za pola kruga (u odnosu na poziciju u
kojoj smo bili na kraju prethodnog koraka).
korak licem u plesni smjer
tap (izgovara se “tep”) leđima u plesni smjer
plesni krug licem koso prema zidu
plesni smjer leđima koso prema zidu
zid licem koso prema centru
centar leđima koso prema centru
Plesne figure opisali smo u tablicama koje imaju tri stupca. U prvom stupcu je zapisan redni broj koraka, u
drugom je opisano što treba učiniti na taj korak i u trećem stupcu je zapisano kako se broji.

Disco-fox
4.1 Uvod u ples
Ovo je veoma
popularan ples. Na svim plesnim zabavama jednostavno je neizostavan. Figure su jednostavne i vrlo efektne.
Čitav ples se zasniva na okretima (uglavnom plesačice) te dobrom i odlučnom vođenju (uloga plesača).
Glazba na koju plešemo je poletna i melodična – noge plešu same od sebe. Gotovo sve pjesme na top-listama
imaju ritam na koji možemo plesati
Disco-fox. Pozvani ste na svadbeno ili bilo koje drugo slavlje. Nemojte slučajno zaboraviti ponoviti ove
osnovne figure.Plesne figureOsnovni korakPočetak : Zatvoreno držanje za standardne plesove sa tom
razlikom da su laktovi malo niže i tijelo opuštenije kao na slici….Nije važno da li stojite licem u plesni smjer
ili prema zidu. Gibanje : slika… Završetak : Isto kao i na početku, ali možete završiti i drugačije. Npr. u
otvorenom držanju sa dvije ruke kao na slici… ili u otvorenom držanju prema slici…Savjet :Nakon nekoliko
ponavljanja osnovnog koraka osjećati ćete se sigurnije. Tada se za vrijeme svakog osnovnog koraka možete
okrenuti za oko 1/4 u D.Desni i
Lijevi okret Naziv figure je malo nepravedan prema plesaču. No, sjetimo se karaktera plesa, uloge u
plesnom paru i sve će nam biti jasno.Početak:Otvoreno držanje, plesač lijevom rukom drži desni dlan
plesačice kao na slici….Nije važno da li stojite licem u plesni smjer ili prema zidu. Gibanje : slika…
Završetak : Isto kao i na početku. Savjet :Plesač bi trebao plesati malo manje korake i pažnju
usmjeriti na vođenje. Plesačica bi trebala dozvoliti plesaču da je vodi (ruke trebaju biti opuštene ali ne
i mlitave) i ne povlačiti plesača prije bilo koje promjene smjera plesanja – to se obično može desiti ako
znak za okret malo kasni ali i ako težina nije potpuno na nozi.Okret ispred plesačice i Lijevi
okretPočetak:Otvoreno držanje, plesač lijevom rukom drži desni dlan plesačice kao na slici….Nije
važno da li stojite licem u plesni smjer ili prema zidu. Gibanje :slika…Završetak : Isto kao i na
početku. Savjet :Sve uglavnom ovisi o sigurnom vođenju plesača.4.3 Moguće kombinacije i
savjetiEvo jedne lagane i efektne kombinacije :dva osnovna koraka u zatvorenom držanjujedan
osnovni korak u otvorenom držanju (plesač vodi plesačicu lijevom rukom) desni i lijevi okretokret
ispred plesačice i lijevi okretjedan osnovni korak – vratimo se u zatvoreno držanje.I sa ovako malim
brojem figura možemo plesati veliki broj kombinacija. Pri tome mislimo na različite položaje ruku i
redosljed.Npr. desni i lijevi okret možete plesati i tako da se čitavo vrijeme držite sa dvije ruke. Okret
ispred plesačice (koraci 1-3.) može se plesati tako da plesač vodi ruku plesačice oko svog struka (u
jednom trenutku njenu ruku mora i pustiti) i na kraju okreta primi je desnom rukom. Nastavak je
lijevi okret kao i u opisu figure samo je vođenje sa desnom rukom.
Blues
5.1 Uvod u ples
Kao što znamo,
Blues je stil glazbe i društveni ples. Plešemo ga u zatvorenom držanju za standardne plesove. Muzika je
spora, često sa ljubavnim temama i vrlo opuštajuća – prava stvar za lagano “časkanje” sa
plesačem(-icom) ili potpuno prepuštanje muzici. Mnogi ga zovu i “sentiš”, a nije rijedak ni
slučaj plesanja sporog Foxtrota – Slowfoxa na Blues muziku (u tom slučaju plesačicama će se
ponekad desiti da će umjesto ritma S,S,B,B trebati plesati B,B,S,S-tako će ih plesač pokušati
voditi). Ovu zamjenu plesova i ritma nemožemo nikome uzeti za zlo (npr. kao kad bi zamjenili
Foxrtot sa Engleskim valcerom). Ipak, pravi plesni sladokusci znati će prepoznati razliku.Plesne
figureOsnovni korakKoraci su lagani, plešu se mekano, sa malim naglaskom na “tap” i to kroz
gibanje kuka sasvim lagano u stranu. Naravno da će to puno lakše i bolje moći plesačice.
Nemojte zaboraviti : “tap” nije prijenos težine.Početak : Zatvoreno držanje za standardne
plesove (poglavlje,slika). No, možete imati i držanje kao na slikama….. Plesač je okrenut leđima
prema centru, a plesačica licem prema centru.Gibanje :slika..Završetak :Plesač okrenut leđima
prema centru.Plesačica licem prema centru Savjet : Osnovni korak možemo ponavljati koliko
želimo. Takva je muzika i karakter plesa. Ako ste se odlučili za varijantu ponavljanja osnovnog
koraka do kraja melodije, predlažemo Vam da ga plešete sa vrlo laganim okretanjem u D (npr.
sa dva osnovna koraka okrenemo se za četvrtinu kruga).Izmjenični korak u stranuFigura je
vrlo jednostavna i pleše se u jednoj liniji. Podsjećamo Vas na razliku korak – tap. Korak je
prijenos težine, a “tap” nema prijenosa težine.Početak : Zatvoreno držanje za standardne
plesove (poglavlje,slika). No, možete imati i držanje kao na slikama….. Plesač je okrenut
leđima prema centru, a plesačica licem prema centru.Gibanje :slika…Završetak : Plesač je
okrenut leđima prema centru a plesačica licem prema centru.Savjet : Prepustite se muzici i
mekano prenesite težinu s noge na nogu. Tap je malo naglašen.Desni okretFigura je vrlo slična
desnom okretu u foxtrotu. Razlika je u ritmu. Desni okret u Bluesu plešemo u ritmu S,S,S,S.
Ritam desnog koraka u foxtrotu je S,S,B,B. I još nešto, u desnom okretu Bluesa nema odvajanja
pete od poda kao u foxtrotu. Sve ostalo je isto.Početak : Zatvoreno držanje za standardne
plesove (poglavlje,slika). No, možete imati i držanje kao na slikama…..Plesač je okrenut leđima
prema centru, a plesačica licem prema centru.Gibanje :slika…Završetak : Plesač
je okrenut leđima u plesni smjer a plesačica licem u plesni smjer.Tokom jednog desnog okreta, okrenuli smo
se za četvrtinu kruga, a za čitav krug, figuru treba ponoviti još tri puta. Svaki puta ćemo nastaviti plesati iz
nove pozicije (kod prvog ponavljanja plesač započinje novi desni okret leđima u plesni smjer i završava ga
leđima prema zidu-što je pozicija za slijedeći, a plesačica počinje licem u plesni smjer i završava licem
prema zidu). Naravno, možete plesati koliko želite.Savjet : Uobičajeno je plesati četiri desna okreta jedan
za drugim i vratiti se u početnu poziciju (četiri puta po četvrtinu kruga). S vremenom vam neće biti važno
koliko ćete se okrenuti. Jednom će to biti manje, drugi puta nešto više i to će baš biti zabavno i neobavezno.
S time se ne trebate zamarati, samo uživajte u muzici. Moguće kombinacije i savjetiBlues je vrlo jednostavan
i redosljed figura nije važan. Ipak Vam preporučujemo slijedeću kombinaciju :jedan osnovni korakjedan
izmjenični korak u stranučetiri desna okretaBlues plešite opušteno, mekano i tečno. Ni u kom slučaju
nemojte brojati. Promjene u glazbi dobro je povezati sa promjenom figure ili njihovim redoslijedom.
2.Engleski valcer
2.1 Uvod u ples
Oko 1890. god. u Europu su iz Amerike prenjeli ples “Boston”. Ubrzo
su mu promjenili ime u Bostonwaltz. Kao takav postao je jako popularan, pogotovo u Londonu.
Godine 1914. osnovni korak Bostonwaltz-a doživljava izmjene i prelazi u osnovni korak Engleskog
valcera. Nakon prvog svjetskog rata Engleski valcer se počinje razvijati i poprima današnji
oblik.Plešemo ga u zatvorenom držanju. Brojanje je “jedan, dva, tri”. Svaki udarac u glazbi
predstavlja trajanje jednog koraka . Koljena su malo savijena kako bi što mekše plesali. Na kraju
svakog “jedan” počinjemo se lagano dizati u koljenu i stopalu, a na kraju “tri” ponovno se
spuštamo.2.2 Plesne figure2.2.1 Osnovni korakOsnovni korak je osnovno gibanje i obzirni plesači
upravo ovim korakom započinju plesati. Pitati ćete “zašto?”. Zbog toga što upravo kroz osnovni
korak usklađujemo zajednički ritam, odn. pokušavamo prihvatiti ritam glazbe i plesača-plesačice.
Nakon nekoliko plesova sa istom osobom to će biti vrlo lagani zadatak. Ali ako nam je to prvi ples te
večeri, sigurno nam svima treba neko vrijeme za “zagrijavanje”.Početak : Zatvoreno držanje za
standardne plesove ( ovo znamo iz-broj poglavlja gdje je objašnjeno,slika…), plesač je okrenut licem u
plesni smjer, a plesačica leđima u plesni smjer.Gibanje : slika… Završetak : Na mjestu kao na početku,
plesač je okrenut licem u plesni smjer, plesačica leđima u plesni smjerSavjet : Ako vam je ovakav korak
dosadan možete plesati i napredniju varijantu. Ona je još jednostavnija (slika ..).Za plesača to znači da
umjesto koraka “4. LN nazad” pleše korak “4. LN naprijed”. Za plesačicu to znači da umjesto koraka “4.
DN naprijed” pleše korak “4. DN nazad”. Ostali koraci su isti. Dakle, ne plešemo više samo na jednome
mjestu nego se stalno gibamo u plesni smjer. Prisjećajući se zgoda sa plesnih tečajeva i plesnjaka
poručujemo Vam da ne pokušavate stalno plesati ravno naprijed. Probajte malo i zakrenuti tako da pratite
oblik plesnog podija. Tako ćete si uštediti nekoliko isprika ( one su sastavni dio svakog dobrog plesnjaka ),
ali i nekoliko kuna glede kupovine drugog para čarapa svojoj plesačici.2.2.2 Desni okretPočetak : Zatvoreno
držanje za standardne plesove ( ovo znamo iz-broj poglavlja gdje je objašnjeno,slika…), plesač je okrenut
licem u plesni smjer, a plesačica leđima u plesni smjer.Gibanje:slika(e)Završetak : Plesač je okrenut licem u
plesni smjer, a plesačica leđima u plesni smjer.Savjet : Budite sretni.Zašto? Zato jer ne plešete športsku
varijantu ovog koraka. Ipak će neki tokom prvih pokušaja plesanja u paru osjetiti i gorčinu neuspjeha (neće
se moći okrenuti za pola kruga). U tom smislu evo nekoliko toplih savjeta iz naše crne knjižice. Ime figure je
okret i to zaista znači da se odmah trebamo početi okretati. Slijedeće na što trebate paziti je korak broj 2 i
korak broj 5. To vrijedi za oboje u plesnom paru. Poteškoće se javljaju kada treba zaobići svog plesača ili
plesačicu (korak 2. za plesača i korak 5. za plesačicu). Tada trebamo plesati nešto veći korak nego obično, a
naša plesačica, odn. plesač istovremeno mali korak kako bi što lakše došli u krajnju poziciju. U suprotnom,
posljedice su “tragične” i to uglavnom za damu. Naime, one plešu u haljinama i lako plešu mali korak. A
kada treba plesati nešto veći korak nastaju poteškoće. I zato molimo muške plesače : NE PLEŠITE VELIKI
KORAK BROJ 5!!! Hvala u ime svih plesačica. 2.2.3 Lijesvi okretPočetak : Zatvoreno držanje za standardne
plesove ( ovo znamo iz-broj poglavlja gdje je objašnjeno,slika…), plesač je okrenut licem u plesni smjer, a
plesačica leđima u plesni smjerGibanje:slika(e)Završetak : Plesač je okrenut licem u plesni smjer, a
plesačica leđima u plesni smjer.Savjet : Lijevi okret je malo teži od desnoga. Razlog? Plesačica je u desnom
okretu za vrijeme prvog koraka na unutarnjoj strani kruga, a sada je na vanjskom dijelu kruga. To je razlog
više da se plesač odmah počne okretati i ne prekida okretanje do posljednjeg koraka. Opet savjet iz iskustva:
imajte osjećaj da stalno okrećete desno rame oko lijevog. Ako ne uspijete otplesati ovu figuru odmah,
nemojte odustati.Ova figura je lijepa i pravo je osvježenje za plesačicu, a za plesača pravi izazov. Na kraju
krajeva ples je vrsta društvene igre a igra je zanimljiva ako nije dosadna. Pokušajte pratiti ove savjete i brzo
ćete plesati lagano, tečno i elegantno. 2.3 Moguće kombinacije i savjetiPreporučljiva kombinacija za
potpune početnike:dva osnovna korakadesni okretNakon desnog okreta otplešite kombinaciju od
početka.Nakon ovog zagrijavanja probajte dodati i slijedeće: osnovni korak-naprednija varijanta (4.
korak plesač pleše LN naprijed, a plesačica DN nazad)desni okretKombinacije možete ponavljati koliko
želite.Nakon što se zaista dobro osjećate plešući cijelu ovu kombinaciju, pokušajte otplesati i lijevi okret.
Otplešite prve kombinacije, a na kraju dodajte i :prvi dio osnovnog koraka (koraci 1-3.)lijevi okretdrugi dio
osnovnog koraka-naprednija varijanta ( koraci 4-6 osnovnog koraka ali 4. korak plesač pleše LN naprijed, a
plesačica DN nazad)Na kraju ove kombinacije plesač ima slobodnu DN, a plesačica LN, pa sve možete
ponoviti.Primjetili ste da smo osnovni korak morali podijeliti na dva dijela. To je potrebno zato što prvi
korak lijevog okreta plesač počinje LN, a plesačica DN.Ako zaista želite ostaviti dojam preporučujemo vam
slijedeću kombinaciju:osnovni korak-naprednija varijantadva desna okretaprvi dio osnovnog koraka (koraci
1-3.)lijevi okretdrugi dio osnovnog koraka-naprednija varijanta (koraci 4-6.)…i naravno sve od početka ali
bez osnovnog koraka, tj. odmah nastavite u desni okret.Savjeti za plesače i plesačice. Vrlo su praktični i zato
zaslužuju posebnu pažnju. Možete ih primjeniti i u drugim plesovima.Plesači :Uvijek gledajte ispred sebe.
Tako se plesačica, u najmanju ruku, nikad neće osjećati čudno zato što ju je netko slučajno pogodio laktom,
stao na nogu, potrgao hulahopke, pokvario frizuru itd. Lijevi okret nije preporučljivo plesati u kutu plesnog
podija, nego samo na ravnome dijelu.Ovo je ozbiljno: ako nešto krivo krene, u većini slučajeva to je zbog
plesača. Da, istina može i boljeti.Držite svoju plesačicu kao da je zdjela kolačića-sigurno i nježno. Ona će to
osjetiti i protumačiti kao da ste vrlo pažljivi. Prije nego krenete u novu figuru budite sigurni kako se ona
pleše i tako je plešite.Budite uvijek uspravni, ali ne i ukočeni, plesačice to odmah osjete. Tada se niti one ne
mogu opustiti i uživati u plesanju, a to zaista vole.Kada budete s pravom sigurni u sebe, plesačicu iznenadite
nekom novom kombinacijom. Neka to bude samo vaša kombinacija (ples se započinje osnovnim korakom
).Plesačice :Korak nazad plešite tako da prvo krene stopalo.Neka vam ruke budu lagane. Lijevi lakat treba
biti lagan “kao perce”.Dužinu koraka prepustite vašem plasaču.Uživajte u glazbi i pustite da vas partner vodi.
Foxtrot
3.1 Uvod u ples
Ples Foxtrot pojavio se u Europi
neposredno prije prvog svjetskog rata. Ime “
Foxtrot” dali su najvjerojatnije prema imenu plesača mjuzikla Harya Foxa.Izvorni Foxtrot bio je zanosan
ples sa izmjenama sporog i brzog gibanja.Učitelji plesa u Europi, nisu bili oduševljeni njegovim
neobuzdanim karakterom. Slijedila je stilska izmjena i “dotjerivanje”. Noviteti su bili opće
prihvaćeni.Plešemo ga u zatvorenom držanju. Danas je Foxtrot ples sa mnogo kontinuiranih i
laganih kretanja naprijed ili nazad po plesnom krugu. Kao i u svakom standardnom plesu tako i
ovdje, koljena su malo savijena. Važno je mekano koračati-plesati s noge na nogu kako bi tijelo
imalo neprekinuto gibanje po plesnom podiju.U društvenim plesovima koraci Foxtrota plešu se i
na ritam Quickstepa (brzi Foxtrot) i Slowfoxa (spori Foxtrot).Brojanje je : sporo, sporo, brzo,
brzo. Umjesto naših riječi sporo i brzo, možete upotrijebiti i engleske riječi (što je vrlo čest
slučaj) slow i quick. Puno je važnije shvatiti da brojanje “sporo” zapravo sadrži dva udarca-
brzo,brzo.To je prikazano na slici …Svaka figura koja se ovdje spominje ima upravo ovakvo
brojanje i zbog toga vas sa ovim podatkom više nećemo gnjaviti. Dakle, od sada na dalje u
fokstrotu uvijek imamo četiri koraka, a plešemo ih u ritmu: sporo,sporo, brzo, brzo. Kratica za
sporo je “S”, a za brzo “B”.3.2 Plesne figure3.2.1 Desni okretDesni okret se pleše vrlo.
Dinamičan je i zanimljiv. Zato očekujte da ćete ga najviše plesati.Početak : Zatvoreno držanje
za standardne plesove (ovo znamo iz-broj poglavlja, slika…), plesač je okrenut leđima prema
centru, a plesačica licem prema centru.Gibanje :slika…
Završetak :
Plesač je okrenut leđima u plesni smjer, a plesačica – licem u plesni smjer.Za vrijeme jednog desnog okreta
okrenuli smo se za četvrtinu kruga. Figuru treba ponoviti još tri puta (da bi se okrenuli za čitav krug). Pri
tome je potrebno uočiti da ćemo svaki puta nastaviti plesati iz nove pozicije (kod prvog ponavljanja plesač
započinje novi desni okret leđima u plesni smjer i završava ga leđima prema zidu-što je pozicija za slijedeći,
a plesačica počinje licem u plesni smjer i završava licem prema zidu) i tako dalje dok želite.Savjet :Obično
plešemo četiri desna okreta jedan za drugim i vratimo se u početnu poziciju (četiri puta po četvrtinu kruga).
Nakon što dobro savladate ovu figuru, neće biti važno koliko ste se okrenuli. Jednom će to biti manje, drugi
puta nešto više i to će baš biti zabavno i neobavezno. Tako će jednom biti potrebna 4 desna okreta za puni
krug, drugi puta 3, slijedeći put 5. S time se ne trebate zamarati. Važno je da znate koja je krajnja pozicija
prije nego krenete u neku drugu figuru.Savjet za plesače : nemojte dopustiti plesačici da prijeđe na vašu
lijevu stranu (to im je specijalnost).”U” figuraOva figura je jednostavnija varijanta figure koju ćemo učiti u
slijedećem naslovu (“Cik-Cak”). Plešemo je često, a najviše kad je plesni podij mali ili pun plesnih parova.
Početak :Zatvoreno držanje za standardne plesove (ovo znamo iz-broj poglavlja, slika…), plesač okrenut
leđima prema centru, a plesačica licem prema centru.Gibanje : slika..Završetak :Plesač je okrenut leđima
prema centru a plesačica licem prema centru.Savjet : Ništa posebno, uživajte u muzici.3.2.3. “Cik-Cak”
figuraSvi koji su ovladali ovom figurom uvijek su se čudili : “Kako to nisam prije shvatio(-la)?”. A stalno ih
je bunilo ono “koso zidu ” ili “koso centru” i ostalo. Ovom figurom želimo prijeći veći put po plesnom
podiju (u odnosu na prethodne figure) i to samo za vrijeme prva dva koraka. Da bi to postigli, nije dovoljno
plesati samo prema zidu ili centru. Trebamo plesati koso prema zidu ili centru. Ako zapamtite ovu ideju,
neće biti problema. I još nešto, prvo pročitajte, pogledajte sliku i tek onda zakoračite.Početak : Zatvoreno
držanje za standardne plesove (ovo znamo iz-broj poglavlja, slika…),
plesač je okrenut leđima koso centru, plesačica licem koso prema centru (slika…).Gibanje :slika…Završetak
(slika…) :
Plesač je okrenut leđima koso prema centru a plesačica licem koso prema centru.Savjet : Ovu figuru
izbjegavamo plesati u kutu prostorije. Plešemo je uglavnom po duljini plesnog podija kada vidimo više
prostora ispred sebe ili iz nekog drugog razloga želimo promjeniti mjesto. Kombinacija ove figure i desnog
okreta je uistinu prekrasna i zato se isplati malo potruditi.Moguće kombinacije i savjetiPrvo je dobro naučiti
plesati slijedeću osnovnu kombinaciju:četiri desna okretadva puta uzastopce ponovite “U” figuru…..i sve
ponovo iz početka.Možda naiđete na poteškoće u kutu plesnog podija. Nema problema, plešite desni okret
dok ne dođete u poziciju za nastavak “U” figure ali u novom plesnom smjeru-sada niz kraću, odn slijedeću
stranu plesnog podija.Nakon savladane gornje kombinacije pokušajte:četiri desna okreta (ili pet-nije važno)
dok ne dođete u poziciju za “Cik-cak” figuru. To je ono “leđima koso prema centru” za plesača i “licem koso
prema centru” za plesačicu.Tada otplešite jedan ili dva puta “Cik-cak” figuru-koliko imate prostora
.Kombinaciju ponavljajte iz početka.Možete izmjenično plesati obje kombinacije. Sve ovisi o Vašoj mašti(u
većini slučajeva muškoj).Ako ste ovo ponovili barem četiri puta bez greške, vi ste zaista spremni za najteže
izazove koje pruža kombinacija prepunog plesnog podija i brzi Foxtrot-quickstep.Savjet koje vam možemo
preporučiti u ovom plesu zajednički je za plesača i plesačicu: treći i četvrti korak (brzo,brzo) u svakoj figuri
pokušajte plesati sa malo povijenim koljenima i petama podignutim s poda. Time ćete dobiti na mekoći, a
naročito ćete uživati u slowfoxu. Ne pretjerujte sa ovime kad plešete quickstep-nećete se imati vremena
spustiti u slijedeći korak.
Rock’n’Roll
7.1. Uvod u plesNa samome početku, to je bio novi stil zabavne glazbe na bazi jazz-a. Nastao
sredinom ovog stoljeća u Americi, vrlo brzo je “preplavio” i Evropu. Usporedo sa glazbom razvio se i
ples.Kad izađemo vani u šetnju ili na zabavu i iz daljine čujemo Rock’n’Roll glazbu, pomislimo kako se
netko tamo dobro zabavlja. Ova glazba u svom ritmu nosi “party” raspoloženje a neki su bili tako dobro
raspoloženi da su počeli skakati i plesati akrobacije. Tako je nastao i razvio se akrobatski Rock’n’Roll.
Naravno da se šalimo ali takav je Rock’n’Roll – malo nam je i dozvoljeno.U ovoj knjizi ćemo vam opisati
neke figure iz lagannije verzije Rock’n’Rolla u kojoj nema skakanja.To ne znači da je korak spor i dosadan.
Koraci i figure Vam pružaju mogućnost relaksiranaog plesanja na ovaj ritam a da se istovremeno osjećate
brzi i okretni.Plesne figureOsnovni korakU ovoj figuri se pojavljuje “tap” dva puta. To znači da u tom
koraku nesmijemo prebaciti težinu na nogu kojom plešemo “tap”.Početak :Otvoreno držanje prema
slici…Nije važno da li stojite licem u plesni smjer ili prema zidu.Gibanje : slika… Završetak : Isto kao i
na početku.Savjet :Ovih šest koraka ćete lakše zapamtiti ako korak podijelite u dvije cjeline. Prvu cjelinu
čine prva dva koraka (nazad-naprijed), a drugu ostali (strana-tap,strana-tap).Korake koje brojimp “tap”
plešemo sa petom podignutom s poda.Nakon nekoliko ponavljanja osnovnog koraka počnite se okretati,
malo po malo, u D. Na kraju ćete se sa jednim osnovnim korakom moći zakrenuti i do 1/4 kruga.Desni i
Lijevi okret Figure su dobile ime po smjeru okretanja plesačice ispod plesačeve ruke.
Početak:Otvoreno držanje, plesač lijevom rukom drži desni dlan plesačice kao na slici….Nije važno da
li stojite licem u plesni smjer ili prema zidu. Gibanje : slika… Završetak : Isto kao i na početku.
Savjet :Lakše ćete savladati ovu figuru ako prvih šest koraka podijelite na dva dijela (kao osnovni
korak). Isto učinite i sa ostalih šest koraka.Plesač bi trebao plesati malo manje korake i pažnju
usmjeriti na vođenje. 7.3 Moguće kombinacije i savjetiOsnovna kombinacija je slijedeća:tri osnovna
koraka, ali u zadnjem plesač na 3. korak pusti lijevu ruku plesačice-svoju desnuDesni i Lijevi okretOvo
je sasvim dovoljan broj figura za početak. I ovako možemo plesati nekoliko kombinacija. Pri tome mislimo
na različite položaje ruku i redosljed.Na primjer Desni i Lijevi okret možete plesati i tako da se čitavo
vrijeme držite sa dvije ruke. Pokušajte ovome plesu dodati ono što ste naučili (ili ćete naučiti) u Disco-foxu.
Uvijek plešite prva dva koraka nazad-naprijed a okrete rasporedite na drugi dio (korak-tap, korak-tap).
